Τρίτη 27 Μαΐου 2025
1η Πρόσκληση υποβολής αιτήσεων στήριξης της παρέμβασης Π3-77-3.1
Δημοσιεύθηκε από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων η 1η Πρόσκληση υποβολής αιτήσεων στήριξης της παρέμβασης Π3-77-3.1 «Ανάπτυξη συνεργασιών μέσω Επιχειρησιακών Ομάδων (ΕΟ) της Ευρωπαϊκής Σύμπραξης Καινοτομίας» του Στρατηγικού Σχεδίου Κοινής Αγροτικής Πολιτικής της Ελλάδας (ΣΣ ΚΑΠ) 2023 – 2027.
• Υποβολή αιτήσεων στήριξης: 09/05/2025 (10:00) – 11/07/2025 (17:00)
• Χρηματοδότηση ανά έργο: 200.000 – 500.000 € (100% επιχορήγηση για αγροτική παραγωγή & εμπορία)
• Διάρκεια έργων: 1 έως 3 έτη
1. Στόχος της Πρόσκλησης
Ενίσχυση της καινοτομίας, ψηφιοποίησης και ανταγωνιστικότητας στους τομείς της γεωργίας, της κτηνοτροφίας και της μεταποίησης γεωργικών προϊόντων, μέσω της δημιουργίας Επιχειρησιακών Ομάδων (Ε.Ο.) που θα εφαρμόσουν πιλοτικά έργα με αξιοποίηση ερευνητικών αποτελεσμάτων, νέων/παραδοσιακών πρακτικών και τεχνολογικών λύσεων.
2. Επιλέξιμοι Φορείς
Δικαιούχοι είναι τα μέλη των Επιχειρησιακών Ομάδων (Ε.Ο.), όπως παραγωγοί (φυσικά πρόσωπα ή ατομικές επιχειρήσεις), αγροτικοί συνεταιρισμοί, επιχειρήσεις, ΑΕΙ & ερευνητικά κέντρα, ΜΚΟ και λοιποί φορείς.
Η ομάδα πρέπει να αποτελείται τουλάχιστον από δύο μέλη, εκ των οποίων ένα με δραστηριότητα στη γεωργία ή/και την κτηνοτροφία. Σε περιπτώσεις όπου συμμετέχουν περισσότερες από μία δομές του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (π.χ. Τμήματα, Εργαστήρια ή Τομείς), η κάθε μία θα θεωρείται ξεχωριστός εταίρος και θα πρέπει να δηλώνεται διακριτά τόσο στην πρόταση όσο και στο Συμφωνητικό Συνεργασίας.
3. Ο ρόλος του/της Διευκολυντή/τριας Καινοτομίας
Κάθε Ε.Ο. ορίζει έναν/μία Διευκολυντή/τρια Καινοτομίας που μπορεί να είναι φυσικό πρόσωπο ή εκπρόσωπος νομικού προσώπου-μέλους. Ο ρόλος του περιλαμβάνει τη διαχείριση, τον συντονισμό και την επιστημονική επίβλεψη του έργου. Είναι υπεύθυνος για την επικοινωνία με τον φορέα υλοποίησης, τη συμμόρφωση με τα χρονοδιαγράμματα και την οριστική υποβολή της αίτησης. Για την αρχική του συμβολή, λαμβάνει κατ’ αποκοπή ενίσχυση 5.000 € χωρίς παραστατικά, αμέσως μετά την ένταξη του έργου.
Στην περίπτωση που ο/η Διευκολυντής/τρια Καινοτομίας προέρχεται από τον φορέα μας, θα χρειαστεί να υποβληθεί αίτημα προς την Επιτροπή Ερευνών για τον ορισμό του/της.
4. Επιλέξιμες Δαπάνες
Η χρηματοδότηση παρέχεται με κατ’ αποκοπή ενισχύσεις χωρίς υποχρέωση υποβολής παραστατικών, αλλά με βεβαίωση ορκωτού ελεγκτή.
Κατηγορία Δαπάνης | Όριο/Περιορισμός |
Ίδρυση Επιχειρησιακής Ομάδας (Ε.Ο.) | 5.000 € για τον/την Διευκολυντή/τρια Καινοτομίας |
Αμοιβές Προσωπικού | Έως 60% του συνολικού προϋπολογισμού |
Μετακινήσεις & Συμμετοχές σε Εκδηλώσεις | Έως 10% των άμεσων δαπανών προσωπικού (εθνικά έργα) Έως 15% (διακρατικά έργα) |
Διάχυση/Προώθηση Αποτελεσμάτων | Έως 13% των επιλέξιμων άμεσων δαπανών προσωπικού |
Μίσθωση/Χρήση Παγίων & Εξοπλισμού | Επιλέξιμες μόνο αποσβέσεις (όχι προμήθεια) |
Αναλώσιμα (υλικά, εφόδια, συναφή είδη) | Δεν αναφέρεται συγκεκριμένο ποσοστιαίο όριο |
Αμοιβές Ορκωτού Ελεγκτή | Δεν αναφέρεται συγκεκριμένο ποσοστιαίο όριο |
Έμμεσες Δαπάνες | 15% επί των άμεσων δαπανών προσωπικού |
Σημείωση: Στη σελίδα 6 της Πρόσκλησης αναφέρεται ότι: «Για το μόνιμο προσωπικό των ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ του δημόσιου τομέα δεν είναι επιλέξιμη δαπάνη οποιαδήποτε αμοιβή». Συνεπώς τα Μέλη ΔΕΠ και ΕΔΙΠ των Ε.Ο. δεν δικαιούνται αμοιβή. Ωστόσο, για τα μέλη αυτά καλύπτονται έξοδα μετακινήσεων και έξοδα για συμμετοχή σε εκθέσεις και συνέδρια.
5. Τρόπος Υποβολής – Εγγραφή στο ΟΠΣΚΑΠ
Η υποβολή γίνεται ηλεκτρονικά μέσω του ΟΠΣΚΑΠ. Απαιτείται εγγραφή φορέα και δήλωση του/της Διευκολυντή/τριας Καινοτομίας. Η αίτηση υποβάλλεται και οριστικοποιείται από τον/την ίδιο/α.
Σύμφωνα με τις οδηγίες που κοινοποιήθηκαν από τη Διαχειριστική Αρχή («Οδηγίες Παρέμβασης_εγγραφή σε ΟΠΣΚΑΠ»), κάθε Τμήμα, Εργαστήριο ή Τομέας του ΑΠΘ που συμμετέχει στην πρόταση, οφείλει να δημιουργεί ξεχωριστό, μοναδικό Κωδικό Φορέα, να ορίζει διαχειριστή για τον φορέα του και στη συνέχεια να συνδέει τον/την αντίστοιχο/η Διευκολυντή/τρια Καινοτομίας.
Συνημμένα θα βρείτε τα στοιχεία του φορέα μας προς συμπλήρωση στο Αίτημα εγγραφής Φορέα στο Σύστημα Διαχείρισης Χρηστών (Σ.Δ.Χ.). Τα στοιχεία είναι ίδια για κάθε Τμήμα, Εργαστήριο ή Τομέα του ΑΠΘ εκτός από την Επωνυμία και το E-mail Φορέα (στην Επωνυμία συμπληρώνεται πάντα Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης - Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων Έρευνας/Το όνομα του Τμήματος, Εργαστηρίου ή Τομέα και στο E-mail Φορέα συμπληρώνεται το E-mail του/ης Διευκολυντή/τριας Καινοτομίας).
Στην περίπτωση που ο/η Διευκολυντής/τρια Καινοτομίας προέρχεται από τον φορέα μας, θα χρειαστεί να υποβληθεί αίτημα προς την Επιτροπή Ερευνών για τον ορισμό του/της.
Σημειώνουμε ότι στην περίπτωση που ο/η Διευκολυντής/τρια Καινοτομίας προέρχεται από άλλο φορέα της Ε.Ο. δεν απαιτείται κάποια ενέργεια εκ μέρους του φορέα μας.
6. Υποχρεωτικά Δικαιολογητικά Υποβολής για Α.Ε.Ι.
Ο/Η Διευκολυντής/τρια Καινοτομίας αναλαμβάνει την ευθύνη της πλήρους και ορθής συμπλήρωσης της ηλεκτρονικής αίτησης. Στο έγγραφο «Δικαιολογητικά Υποβολής για Α.Ε.Ι.» θα βρείτε τον αναλυτικό κατάλογο των αρχείων που θα πρέπει να συνοδεύουν την αίτηση στήριξης.
Σημαντική διευκρίνιση: Κατά τη διαδικασία δημιουργίας της Αίτησης Στήριξης, ζητείται η δήλωση τραπεζικού λογαριασμού. Στο σχετικό πεδίο, ο/η Διευκολυντής/τρια Καινοτομίας (στην περίπτωση που προέρχεται από το ΑΠΘ) επιλέγει από τις διαθέσιμες επιλογές την ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ Α.Ε. και καταχωρεί προσωρινά το ΙΒΑΝ GR8401722020005202030282256.
Σε περίπτωση που η αίτηση εγκριθεί προς χρηματοδότηση, θα εκδοθεί νέος, διακριτός τραπεζικός λογαριασμός για κάθε έργο με σχετική τροποποίηση της Απόφασης Ένταξης (εάν απαιτηθεί), καθώς, σύμφωνα με τους όρους της Πρόσκλησης, κάθε έργο οφείλει να διατηρεί ξεχωριστό λογαριασμό.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΜΕΣΩ ΕΛΚΕ ΑΠΘ-Γραφείο Υποβολής Προτάσεων
Για την έκδοση των απαραίτητων δικαιολογητικών, απαιτείται η κατάθεση των παρακάτω στο Γραφείο Υποβολής Προτάσεων (proposals@rc.auth.gr) με εσωτερική καταληκτική ημερομηνία τις 27/06/2025:
1. Συμπληρωμένο και υπογεγραμμένο έντυπο Δ0 (Συνοδευτικό Πρότασης) από τον/την Επιστημονικά Υπεύθυνο/η. Το έντυπο επισυνάπτεται στο παρόν.
2. Υπογεγραμμένη Υπεύθυνη Δήλωση, με σκοπό την έκδοση της αντίστοιχης δήλωσης με τα στοιχεία του Νόμιμου Εκπροσώπου.
3. Αντίγραφο του προϋπολογισμού του έργου, προκειμένου να ελεγχθεί η ορθότητα της πρόβλεψης των έμμεσων λειτουργικών δαπανών.
4. Συμπληρωμένο Συμφωνητικό Συνεργασίας, το οποίο θα πρέπει να ελεγχθεί από τη Νομική Υπηρεσία του ΕΛΚΕ ΑΠΘ. Το πρότυπο του Συμφωνητικού, όπως έχει διαμορφωθεί με βάση τις παρατηρήσεις της Νομικής Υπηρεσίας και τα σωστά στοιχεία του Φορέα και του Νομίμου Εκπροσώπου, επισυνάπτεται.
5. Μόνο στην περίπτωση που ο/η Διευκολυντής/τρια Καινοτομίας προέρχεται από τον φορέα μας, αίτημα προς την Επιτροπή Ερευνών για τον ορισμό του/ης, επισυνάπτεται.
6. Το Επιχειρησιακό Σχέδιο συμπληρωμένο για υπογραφή.
Σε περίπτωση συμμετοχής περισσότερων από μίας δομών του ΑΠΘ (π.χ. Τμήματα, Τομείς, Εργαστήρια), ισχύουν τα εξής:
• Κάθε δομή πρέπει να διαθέτει διακριτό ΦΕΚ σύστασης.
• Για κάθε μία από αυτές, απαιτείται ξεχωριστό έντυπο Δ0 και ξεχωριστή Υπεύθυνη Δήλωση, ώστε να είναι δυνατή η έκδοση διακριτών κωδικών έργου και η ανεξάρτητη διαχείριση του προϋπολογισμού, σε περίπτωση έγκρισης της αίτησης χρηματοδότησης.
• Οι επιμέρους δομές πρέπει να δηλώνονται διακριτά και στο Συμφωνητικό Συνεργασίας.
Σχετικά με το Συμφωνητικό Συνεργασίας:
• Το Συμφωνητικό Συνεργασίας κατατίθεται από την/τον Επιστημονικά Υπεύθυνη/ο (Ε.Υ.) στο Γραφείο Υποβολής Προτάσεων και επιστρέφεται στην/στον Ε.Υ. με τις παρατηρήσεις του Νομικού Γραφείου. Mετά την έγκριση από τη Συνεδρίαση της Επιτροπής Ερευνών μπορεί να ξεκινήσει ο κύκλος των υπογραφών.
• Αν οι υπόλοιποι φορείς και ο/η Διευκολυντής/τρια Καινοτομίας δε διαθέτουν ψηφιακή υπογραφή και επιθυμούν να υπογράψουν μέσω gov.gr, τότε θα πρέπει να προηγηθεί η δική τους υπογραφή και στη συνέχεια να διαβιβαστεί το έγγραφο στον ΕΛΚΕ ΑΠΘ για τελική υπογραφή.
7. Επικοινωνία-Πληροφόρηση
Το συνολικό κείμενο της πρόσκλησης μπορείτε να το δείτε εδώ: https://rc.auth.gr/funding-list/single-funding/182976514
Για πληροφορίες και ενημέρωση για την πρόσκληση μπορείτε να απευθύνεστε στο Γραφείο Υποβολής Προτάσεων της ΜΟΔΥ ΕΛΚΕ στο email: proposals@rc.auth.gr και στα τηλέφωνα:
2310 994044, 4050, 4064 & 4081.